Kryzys zdrowotny wywołany przez COVID-19 i trwająca izolacja wielu rynków stanowią bezprecedensowe wyzwania dla ludzi i gospodarek na całym świecie. Według Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), częściowe lub całkowite ograniczenie pracy dotyka obecnie blisko 2,7 mld pracowników, co stanowi ok. 81% światowej siły roboczej. MOP spodziewa się, że w II kw. br. pracę stracić może nawet 195 mln osób na świecie i 12 mln w samej Europie. Żeby złagodzić skutki kryzysu, rządy wielu państw wprowadzają różnorodne programy wsparcia przedsiębiorców i pracowników. Niemniej jednak, wiele firm i ich pracowników stoi w obliczu ogromnej niepewności finansowej. Jedno jest pewne: świat pracy nigdy już nie będzie taki sam.
W celu ograniczenia spowolnienia gospodarczego i jego wpływu na możliwość podejmowania zatrudnienia, rynek pracy i wszyscy jego uczestnicy muszą szybko dostosować się do nowej rzeczywistości, w której społeczny dystans i inne środki bezpieczeństwa będą stanowić integralną część procesów w miejscu pracy. – Do tego niezbędna jest ścisła współpraca i koordynacja różnych podmiotów uczestniczących w rynku pracy, od pracodawców i władz państwowych, po związki zawodowe i instytuty. Bez szczegółowych wytycznych poszczególni pracownicy mogą obawiać się o swoje zdrowie po powrocie do pracy – mówi Agnieszka Zielińska, Dyrektor Polskiego Forum HR.
Kryzys zdrowotny wywołany przez COVID-19 i trwająca izolacja wielu rynków stanowią bezprecedensowe wyzwania dla ludzi i gospodarek na całym świecie. Według Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), częściowe lub całkowite ograniczenie pracy dotyka obecnie blisko 2,7 mld pracowników, co stanowi ok. 81% światowej siły roboczej. MOP spodziewa się, że w II kw. br. pracę stracić może nawet 195 mln osób na świecie i 12 mln w samej Europie. Żeby złagodzić skutki kryzysu, rządy wielu państw wprowadzają różnorodne programy wsparcia przedsiębiorców i pracowników. Niemniej jednak, wiele firm i ich pracowników stoi w obliczu ogromnej niepewności finansowej. Jedno jest pewne: świat pracy nigdy już nie będzie taki sam.
Aby sprostać tym wyzwaniom trzy największe firmy z branży usług HR: Randstad, Adecco Group i ManpowerGroup zawarły globalne porozumienie pod nazwą „Safely Get Back to Work in the new normal” („Bezpieczny powrót do pracy w nowej normalności”), do którego w Polsce, jako współpartner, dołączyło również Polskie Forum HR.
Wartość dodana branży usług HR jest bardzo istotna. Podmioty świadczące usługi z tego obszaru działają w różnych krajach i sektorach gospodarki, pracują zarówno dla największych przedsiębiorstw, jak i firm małych oraz średnich. Z uwagi na to, posiadają dogłębną wiedzę o procesach zachodzących na rynku pracy, a ich doświadczenie jest przekrojowe w obszarze całej gospodarki. Ponadto, posiadają sprawdzoną elastyczność działania w zmieniających się okolicznościach, pomagając swoim pracownikom oraz klientom w przygotowaniu się do przyszłych wyzwań; elastyczność ta i umiejętność szybkiego dostosowania się stanowi podstawę ich działalności. Mogą zatem wykorzystać najlepsze praktyki stosowane przez różnorodne podmioty i dzielić się tymi praktykami. Atutem sektora usług HR jest także to, że dysponują lokalnymi oddziałami i pracownikami w terenie, co pozwala rzeczywiście pomóc przedsiębiorcom we wdrażaniu ustalonych protokołów bezpieczeństwa. Co więcej, podmioty z branży HR mają także duże doświadczenie we wdrażaniu procedur BHP i ściśle współpracują z najlepszymi ekspertami w tej dziedzinie. Szybkie dostosowanie się do nowej normalności jest kluczowe w powrocie firm do swojej działalności – mówi Liliana Strupp, członek Zarządu Polskiego Forum HR oraz Head of Legal & Public Affairs w Randstad Polska.
Agencje zatrudnienia to największy na świecie pracodawca i ekspert rynku pracy w sektorze prywatnym. – Staramy się wnieść istotny wkład w przygotowanie się do nowej normalności i przywrócenie ludzi do pracy, a także do ponownego uruchomienia firm i gospodarek. Co roku zatrudniamy blisko 60 milionów pracowników w dziesiątkach krajów i sektorów. W Polsce liczba ta przekroczyła 700 tys. osób w 2019 roku. Jesteśmy gotowi wnieść tę wiedzę i doświadczenie i wesprzeć również polskie firmy w procesie przygotowania się do funkcjonowania w nowej rzeczywistości – dodaje Anna Wicha, prezes Zarządu Polskiego Forum HR oraz Public Affairs Director, Adecco.
Projekt „Bezpieczny powrót do pracy w warunkach nowej normalności” ma na celu dzielenie się najlepszymi praktykami w zakresie tworzenia protokołów bezpieczeństwa i higieny pracy, które muszą być zaktualizowane na czas „ekonomii fizycznego dystansu”. Przedsiębiorcy na całym świecie stoją przed olbrzymim wyzwaniem zapewnienia bezpieczeństwa swoim pracownikom w czasach, w których bezpieczny dystans staje się hasłem przewodnim. Praca zdalna tylko częściowo rozwiązuje problem, na ten komfort mogą pozwolić sobie nieliczni. Zakłady produkcyjne, transport, czy usługi muszą wypracować zupełnie nowe standardy w zakresie BHP. Kluczowe znaczenie ma możliwość czerpania z doświadczeń wielu branż w ujęciu globalnym, co ułatwi proces szybkiej adaptacji istniejących procedur do nowej rzeczywistości.
Jak dodaje Olga Gierada-Jabłonka, członek zarządu Polskiego Forum HR oraz Head of Legal w ManpowerGroup w Polsce – Ogromną wartością tego projektu jest zebrany i usystematyzowany rozległy know-how dotyczący rynku pracy i wiedza na temat funkcjonowania przedsiębiorstw w różnych krajach i sektorach, by pomóc we wdrożeniu procedur umożliwiających bezpieczny dla przedsiębiorstw i pracowników powrót do pracy. Dzięki rozbudowanym siatkom oddziałów rozlokowanych w całym kraju, agencje mają możliwość udzielić sprawnego, rzeczywistego i dostosowanego do potrzeb wsparcia w bezpiecznym powrocie do tak zwanej nowej normalności. Szybkie dostosowanie się jest kluczowe w powrocie firm do swojej działalności.
Do udziału w projekcie zapraszamy wszystkich partnerów publicznych i społecznych, w tym polski Parlament, rząd, instytucje państwowe i samorządowe zajmujące się bezpieczeństwem pracy, organizacje pracodawców i związki zawodowe. Mamy nadzieję, że również w Polsce, wspólnie uda nam się zadbać o bezpieczeństwo wszystkich pracowników, bez względu na formę zatrudnienia, czy branżę, w której pracują.
>>>White paper_Bezpieczny powrót do pracy w warunkach nowej normalności<<<
Kontakt: Agnieszka Zielińska, Dyrektor Polskiego Forum HR
Nadrzędnym celem ManpowerGroup jest zapewnienie poufności danych naszych Klientów, Pracowników i Kandydatów do Pracy oraz przejrzystość w ich przetwarzaniu.
Polityka Prywatności opisuje sposób ochrony i przetwarzania danych osobowych zgodnie ze standardami określonymi w obowiązujących przepisach prawnych:
ADMINISTRATOR DANYCH OSOBOWYCH – OŚWIADCZENIE O WSPÓŁADMINISTRACJI
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 o ochronie danych osobowych z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, Dz.Urz. UE L 119 z 4.5.2016 r. (dalej jako: RODO) informujemy, że Współadministratorami danych osobowych są spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej ManpowerGroup (dalej jako WADO):
MIEJSCE PRZECHOWYWANIA DANYCH OSOBOWYCH
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), na ściśle zabezpieczonych serwerach. Każda operacja przesyłania i przetwarzania danych osobowych jest wykonywania zgodnie z obowiązującym prawem.
OBSZARY WSPÓŁADMINISTRACJI
W ramach działalności Grupy Kapitałowej ManpowerGroup i wszystkich wchodzących w jej skład spółek zależnych wyróżniamy niżej opisane obszary współadministracji:
– REKRUTACJA – obszar rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej prowadzony wspólnie w imieniu wszystkich spółek z wykorzystaniem wspólnej bazy danych kandydatów do pracy
– OBSŁUGA KADROWO-PŁACOWA – pracowników wewnętrznych oraz zewnętrznych i tymczasowych, którą wykonuje wspólny dla wszystkich spółek dział kadr i płac
– PAYROLL – obsługa płacowa pracowników zewnętrznych i tymczasowych, którą wykonuje wspólny dla wszystkich spółek dział Payroll
– KSIĘGOWOŚĆ – prowadzona dla wszystkich spółek przez wspólny dział księgowości
– MARKETING I PUBLIC RELATIONS – realizowany przez osoby zatrudnione w WADO wspólnie dla wszystkich spółek
ZASADNICZE KATEGORIE PODMIOTÓW DANYCH OSOBOWYCH, KTÓRE PRZETWARZAMY
– kandydaci do pracy
– pracownicy tymczasowi zatrudnieni w oparciu o przepisy ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
– pracownicy zewnętrzni świadczący pracę lub wykonujący usługi u Klienta
– pracownicy wewnętrzni WADO
PODSTAWY PRAWNE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH, W OPARCIU O KTÓRE DZIAŁAMY
– zgody kandydatów do pracy oraz pracowników na przetwarzanie danych osobowych
– realizacja umów oraz obowiązków agencji pracy tymczasowej wynikających z przepisów ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych
– realizacja umów oraz obowiązków podmiotu zatrudniającego wynikających z przepisów prawa
– wykonanie umowy oraz realizacja umowy z Klientem
– prawnie uzasadniony interes WADO
PRAWA PRZYSŁUGUJĄCE PODMIOTOM DANYCH
Informujemy, że wszystkim Podmiotom Danych przysługuje:
– Prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody jest możliwe za pomocą: e-maila: [email protected], za pomocą telefonu: +48 22 50 40 715, drogą pocztową: ul. Prosta 68, 00-838, Warszawa lub przez osobiste zgłoszenie do siedziby lub dowolnego oddziału WADO.
– Prawo żądania od WADO dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych
Ponadto informujemy że:
– wobec Podmiotów Danych nie będą podejmowane zautomatyzowane decyzje (decyzje bez istotnego udziału człowieka), w tym dane osobowe Podmiotów Danych nie będą podlegały profilowaniu.
– w przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych narusza obowiązujące przepisy prawne, wszystkim Podmiotom Danych przysługuje PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORAGNU NADZORCZEGO – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
OKRES RETENCJI DANYCH OSOBOWYCH
W przypadku rekrutacji okres retencji danych osobowych w naszej organizacji został określony wg kryterium czasu trwania projektów rekrutacyjnych, co oznacza, że dane osobowe Podmiotów Danych będą przetwarzane przez okres trwania rekrutacji, a po zakończeniu procesu rekrutacji dane będą przechowywane przez okres niezbędny do celów ustalenia, dochodzenia i obrony roszczeń, co stanowi prawnie uzasadniony interes WADO w rozumieniu art. 6, ust. 1 lit. F RODO.
Polityka weryfikacji ważności zgód określa wewnętrzny okres retencyjności na 3 lata i po tym okresie WADO będzie wysyłał ponowne zapytanie do Podmiotów Danych, dotyczące aktualizacji zgody.
W przypadku obszarów związanych z zatrudnieniem WADO stosuje okres retencji zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
INSPEKTOR OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
Podchodzimy bardzo poważnie do ochrony danych osobowych dlatego w ramach działalności jako WADO (stosowną uchwałą jako każda ze spółek) powołaliśmy jednego, wspólnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz lokalny zespół ambasadorów IODO, z którymi można się skontaktować za pomocą e-maila: [email protected], za pomocą telefonu: +48 22 50 40 715, drogą pocztową: ul. Prosta 68, 00-838, Warszawa